_

Autor: Dave Patten.*

El període de rebaixes, a l'igual que la campanya de Nadal, són els períodes de més activitat per al sector del petit comerç i la gran distribució. Les feines en aquests àmbits obliguen a realitzar treballs d’atenció al públic o tasques que impliquen la manipulació de càrregues o postures forçades. Tot plegat pot ocasionar estrès i accidents de treball.

Per això és important que les empreses i les persones que fan aquest tipus de feines adoptin unes senzilles mesures de prevenció.

Ordre i neteja en els llocs de treball

Cal que:

  • Les zones de pas, sortides, etc. estiguin lliures d’obstacles.
  • Els materials s’emmagatzemin adequadament.
  • Els apilaments de materials siguin estables i segurs.

Consells bàsics sobre la manipulació manual de càrregues

  • Utilitzar, si és possible, mitjans auxiliars per transportar objectes, com ara portapalets, carretons, sobre tot si les càrregues són pesades, voluminoses o si la freqüència de manipulació és elevada.
  • Demanar, si cal, ajuda als companys.
  • Mantenir la càrrega pròxima al cos durant el trajecte, donant passos curts.
  • Assegurar un bon recolzament dels peus mantenint-los lleugerament separats.
  • En cas d’ajupir-se, flexionar els genolls, mantenint l’esquena recta.
  • Aixecar la càrrega utilitzant els músculs de les cames i no amb l’esquena.
  • Agafar fermament la càrrega amb les dues mans.
  • Evitar els moviments bruscos d’esquena, en especial els girs, inclús quan es manipulin càrregues lleugeres.
  • En elevacions amb gir, procurar moure els peus en comptes de girar la cintura.
  • Evitar els moviments repetitius freqüents, alternar aquests moviments amb els d’altres operacions que siguin produïts per d’altres grups musculars (canviar de mà i de postura de forma periòdica).
  • En cas de permanència perllongada al lloc de treball, utilitzar a ser possible un recolzament, banqueta, semiseient, recolzapeus, etc. per facilitar l’alternança de postures, dempeus i assegut.

Consells bàsics sobre l’atenció al públic

  • Minimitzar les esperes dels usuaris, gestionant de forma eficient les cues o torns d’atenció.
  • Tractar d’evitar la realització simultània de diverses tasques.
  • Aconseguir un grau d’autonomia adequat en el ritme i l’organització bàsica de la feina.
  • Conèixer les pautes d’actuació així com les ajudes de l’organització i els mecanismes de consulta establerts per a cada demanda o situació especial que se surti de l’àmbit de decisió del treballador.
  • Procurar mantenir un procés de comunicació fluid, coherent i agradable amb l’usuari. Es recomana: mantenir una actitud amistosa, intentar posar-se en el lloc de l’usuari per identificar i comprendre les seves necessitats, no utilitzar frases negatives i evitar parlar de forma mecànica, en situacions conflictives ignorar les males formes de l’usuari prestant únicament atenció al contingut. Mantenir la tranquil·litat i evitar contestar amb agressivitat perquè només tendeix a generar més agressivitat.
  • Fer pauses i efectuar canvis de postura amb objecte de reduir la fatiga física i mental, així com la tensió o saturació psicològica.

Ocupacions fortament exposades

  • Administratius
  • Dependents
  • Comercials
  • Promotors
  • Gestors de magatzem
  • Distribuïdors
  • Manipuladors
  • Conductors
  • Cambrers
  • Caixers
  • Cuiners

Creative Commons

*Nota: la fotografia d'aquesta pàgina està subjecta a una llicència Creative Commons.

Informació relacionada

  • Llicència Creative Commons
    Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 2.0 Genèrica de Creative Commons.
Data d'actualització:  07.01.2014